Pop Art



Pop art bermula pada awalan 1950 dan berakhir pada pertengahan 1970. Pop art bermula di New York, dan London. Ia adalah lukisan yang menggunakan warna-warna terang dan sebenarnya lukisan yang dilukis adalah berdasakan gambar artist yang popular seperti karya Andy Warhol iaitu Marilyn Monroe. Terdapat banyak lagi artis pop art yang terkenal iaitu, Roy Lichtenstein, James Rosenquist, and Claes Oldenburg.




https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR82vJYMy0EnHy4ATDF1Ho0D3j5OFGoHfVjZ_MrxN4j-kIMhb4d

Artis-artis pop mempunyai cara yang berbeza dalam menghasilkan karya mereka, dan  karya mereka mempunyai keistimewaan masing-masing. Contoh yang terbaik adalah adalah karya BLAM yang mempunyai  gaya komik yang menggunakan gambar kapal terbang terbakar akibat ditebang, kapal terbang tersebut dalam keadaan terbalik dan ada perkataan “BLAM”. karya ini dihasilakan pada 1962

Istilah Pop art sebenarnya di cipta oleh Lawrence Alloway, seorang kurator British pada tahun 1995. Ciri-ciri Pop art yang boleh diterangkan dalam satu perkataan adalah “popular” dan gaya karya adalah lebih mengambarkan kehidupan artist popular  serta  menggunakan warna yang terang.


Mari kita menganali artis Pop art.

Image result for andy warhol

ANDY WARHOL


Andy Warhol adalah seorang yang terkenal sebagai illustrator yang dibayar dengan jumlah wang yang tinggi dan beliau sangat Berjaya dalam pekerjaan beliau di New York. Andy Warhol telah menghasil pelbagai karya yang terkemuka iaitu Marilyn Monroe, Soup can dan banyak lagi, tetapi Andy Warhol berasal dari keluarga imigran Eropah Timur di Pittsburgh yang susah. Beliau ingin memajukan seni Pop art ini dan ingin menghasilkan karya mengenai budaya orang atasan seperti orang kaya dan artis popular.



KARYA- KARYA ANDY WARHOL


https://www.moma.org/wp/moma_learning/wp-content/uploads/2012/06/Warhol.-Soup-Cans-469x292.jpg
Andy Warhol pertama menujukkan karya Cambell's Soup Cans adalah pada tahun 1962. Ia di digantung di dinding dengan susunan seperti di rak kedai dan Andy Warhol buat kesemuan gambar tin secara individual serta setiap gambar tersebut ada perisa tersendiri yang menujukkan syarikat tin sup ada 32 perisa sup. Produk sup yang dikenalkan oleh syarikat tersebut adalah perisa tomato pada tahun 1897.

http://www.tate.org.uk/art/images/work/T/T03/T03093_8.jpg
Marilyn Monroe mati pada bulan Ogos ,1962 kerana  mempunyai overdosed pada barbiturates. Pada empat bulan kemudian Andy Warhol menghasilkan lebih daripada dua puluh   silkscreen paintings gambar Marilyn Monroe berdasarkan photografi dalam sebuah filem NIagara pada tahun 1953. Andy Warhol menjumpai dalam Marilyn Monroe iaitu  gabungan dua tema konsistennya: kematian dan kultus selebriti.Gaya yang digunakan dalam karya ini adalah untuk menunjukkan kematian seorang bintang dengan menggunakn warna hitam ke putih pada gambar sebelah kanan.



PEMBENTANGAN KUMPULAN BEETHOVEN


Kumpulan kami adalah kumpulan yang akan membincangkan tentang Pop Art dan De Stijl Art, saksikan kami menerangkan dengan cara yang menarik untuk difahami dengan lagak lucu kami.Dalam video ini kamu dapat mengenali artist Pop Art dan De Stijl Art seta karyanya.




https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRhg9ISAOZCOxBLbGfJBCcppxFWR3bcjP3_L95FaUoHOZprnr18

Dalam video ini saya Muhammad Hafizuddin Bin Ab Manaff berlakon sebagai  Roy Lichtenstein yang merupakan seorang artis Pop art yang menggunakan komik sebagai sumber untuk karyanya. Contoh yang saya sudah nyatakan diatas adalah BLAM dan ada lagi satu iaitu WHAAM!, kedua-dua ini mengambarkan peperangan yang mengguna objek yang sangat dikenali iaitu kapal terbang pejuang dan beliau ingin menyampaikan mesej yang mendalam kepada audiennya. Beliau juga banyak menghasilkan karya guna gaya komik.














References







http://www.aaronartprints.org/lichtenstein-blam.php












Comments

Popular posts from this blog

Sejarah seni Byzantine

Sejarah perhiasan kuku orang Mesir