Sejarah seni Byzantine

Cakap mengenai seni Byzantine, ia lebih kepada seni mengenai keagamaan kerana Constantine adalah empayer yang beragama Kristien. kebanyakkan kelukisan dan church mereka lebih memerapkan kesenian mengenai ketuhanan mereka. Saya akan mulakan dengan lukisan pertama ini iaitu The Virgin and Child between Saint Theodore and George.




https://ka-perseus-images.s3.amazonaws.com/c4c0c8c5e5e1137ddfeac2a4f6e94946632d2847.jpeg


Gambar atas adalah dua pahlawan pada kanan dan kiri bayi tersebut, pada belah kiri bernama St Theodore dan belah kanan ialah St George. Pada bahagian atas, terdapat dua malaikat memandang ke atas dan terdapat cahaya dari atas turun ke bawah yang menyinari bayi tersebut. Posisis karya ini sangat seimbang dengan jumlah yang sama pada bahagian kanan dan kiri. Karya ini focus kepada kesucian bayi pada bahagian tengah karya ini. Banyak mengguna warna emas dan mempunyai bentuk bulat pada bahagian kepala.


Pada pembangunan Byzantine, diding church dipenuh oleh kesenian yang hebat dengan awan, malaikat dan tuhan mereka dengan dilalukan dalam skala yang sangat besar dan dilalukan dengan sempurna sekali. decorasi ini hanya dilakukan didalam banguna sahaja. seni ini kekatakan "flat image" dan ia lebih kepada seni mengenai keagamaan tetapi karya mengenai manusia kelihatan sangat realistik dengan tona kulit yang betul. contoh yang sangat baik adalah Hosios Loukas Monastery, Greece.

https://daydreamtourist.files.wordpress.com/2013/11/osios-lukas-plan2.jpg


https://ka-perseus-images.s3.amazonaws.com/435ee77d5f15190ff176fd32248b0a8ed0699332.jpg


Pada bahagian luar, bangunan ini sangat besar tetapi kelihatan seperti bangunan yang biasa. Pada bahagian dalam, mempunyai karya pada seluruh dinding bangunan ini dan karya ini mengguna banyak warna emas dan putih sebagai warna yang suci dan warna ini sangat membantu dalam pencahayaan dalam bangunan kerana cahaya pantul akibat warna yang cerah serta kelihatan bersinar. saya sangat kagum dengan usaha untuk lakukan karya ini kerana mereka dapat lakukan karya ini pada dinding yang tinggi sehingga pada bumbung bangunan dengan gambar tuhan mereka. Bentuk bangunan pada bahagian dalam sangat luas dan ia juga berfunsi untuk melantunkan suara.



Reference
https://daydreamtourist.com/2013/11/13/hosios-loukas/

https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/early-europe-and-colonial-americas/medieval-europe-islamic-world/a/virgin-theotokos-and-child-between-saints-theodore-and-george

https://www.khanacademy.org/humanities/ap-art-history/early-europe-and-colonial-americas/medieval-europe-islamic-world/a/byzantine-artintro

http://www.visual-arts-cork.com/architecture-history.htm#byzantine














Comments

Popular posts from this blog

Pop Art

Sejarah perhiasan kuku orang Mesir